Peking lisäämässä toimintavaltaansa Hongkongissa

Käännös South China Morning Post-lehdessä 15.6.2020 julkaistusta artikkelista. Linkki alla. Alkuperäistä artikkelia on päivitetty käännösprosessin aikana.
Translation of an article published in South China Morning Post on the 15th of June 2020. Link below. Article has been updated during the translation process.
https://www.scmp.com/news/hong-kong/politics/article/3089072/beijing-hold-jurisdiction-select-serious-cases-involving



Peking varaamassa toimivallan "vakavissa" tapauksissa Hongkongin tulevan turvallisuuslain puitteissa.


Hongkongin ja Macaon asioista huolehtivan viraston (Hong Kong and Macau Affairs Office, HKMAO) varajohtaja Deng Zhonghuan mukaan suoraa hallintaa tultaisiin käyttämään vain "erittäin harvoissa" tapauksissa.


Deng myös painottaa, että uuden Manner-Kiinalaisen turvallisuusviraston perustaminen Hongkongiin on hallituksen "ehdoton vaatimus" lain toimeenpanon valvomiseksi.


Keskushallinto aikoo varata toimintavaltuudet vakavissa tapauksissa koskien Hongkongin uutta turvallisuuslakia, mutta paikallisten viranomaisten on määrä ottaa pääasiallinen vastuu lain toimeenpanosta, eräs Pekingin virkamies sanoi.


Sen sijaan HKMAO:n varajohtaja Deng Zhongua sanoi maanantaisessa seminaarissa, että suoraa hallintaa käytettäisiin "erittäin harvoissa" tapauksissa ja silloinkin syyttäjät toimisivat Hongkongin oikeuvaltioperiaatteiden mukaisesti.


Hänen mukaansa Hongkongin ja Manner-Kiinan oikeusjärjestelmien eroista huolimatta molemmat noudattavat samoja periaatteita, kuten syyttömyysolettama, rangaistusten ja tekojen välinen suhteellisuus sekä se, että lait eivät vaikuta takautuvasti.


Lausunto on ensimmäinen, jossa Manner-Kiinan viranomaiset kertovat yksityiskohtia lakiesityksestä, jonka Kiinan kansankongressin keskuskomitean, maan korkeimman lakia säätävän elimen, uskotaan hyväksyvän aikaisintaan tällä viikolla.


Kansankongressi, Kiinan parlamentti, kertoi hyvin vähän yksityiskohtia sen hyväksyessä lakia koskevan päätöslauselman 28. toukokuuta, jolla se valtuutti keskuskomitean luomaan Hongkongia koskevan lain, joka kieltäisi separatismin, valtiovallan horjuttamisen, terrorismin ja ulkomaiden sekaantumisen kaupungin asioihin.


Hongkongissa Hongkongin hallituksella on pääasiallinen vastuu kansallisen turvallisuuden takaamisesta. Enemmistön tarvittavista toimista tulee olla Hongkongin hallituksen määräysvallan alla," Deng sanoi.


"Kuitenkin erityisissä tilanteissa, keskushallinto pidättää määräysvallan itselleen tapauksissa, jotka vakavasti vaarantavat kansallisen turvallisuuden."


Deng, yksi tärkeimmistä Hongkongin asioista vastaavista virkamiehistä, painotti, että vaikka määräysvalta kuuluisi valituissa tapauksissa keskushallinnolle, tällä ei olisi laajempaa vaikutusta kaupungin oikeusjärjestelmän itsenäisyydelle.


"Keskushallinnon määräysvalta näissä tapauksissa ei tule vaikuttamaan Hongkongin perustuslaissa taattuun itsenäiseen oikeusjärjestelmään," hän sanoi, viitaten kaupungin perustuslakiin.


Uuden lain mukaan, Hongkongin hallituksen on perustettava uusia kansallista turvallisuutta turvaavia toimintoja, sekä "tarvittaessa" antaa Manner-Kiinan viranomaisten toiminta kaupungissa.

Laki on aiheuttanut laajoja huolia siitä, että se käytännössä tekisi opposition toiminnasta laitonta, vaikkakin hallitus on luvannut useaan otteeseen lain vaikuttavan vain pienenn vähemmistöön.


Manner-Kiinalaisten viranomaisten mahdollinen rooli lain täytäntöönpanossa on herättänyt lisää huolia. Deng painotti, että Manner-Kiinalaisen turvallisuusviraston perustaminen Hongkongiin on hallituksen "ehdoton vaatimus," joka on kirjattu kansankongressin päätökseen.


Deng kommentoi aihetta Chinese Association of the Hong Kong and Macau Studies-ajatushautomon järjestämässä seminaarissa, sanoen että keskushallinto tarvitsee "aitoja tapoja" määräysvaltansa käyttämiseen pelotevaikutuksen luomiseksi.


"Emme voi tyytyä pelkkiin iskulauseisiin tai teeskentelyyn," hän toteaa.

Dengin mukaan Hongkongin ja keskushallinnon perustamat turvallisuusviranomaiset tarvitsevat tarvittavat valtuudet lain valvomiseksi.

"Manner-Kiinan viranomaisten tulisi luoda mekanismeja koordinoidakseen toimintaa Hongkongilaisen vastineensa kanssa," Deng sanoi. "Sen tehtävänä on valvoa ja ohjata Hongkongin hallitusta kansallisen turvallisuuden takaamisessa."


Hän sanoi, että Hongkongin laki sitoo kaupungissa toimivia kiinalaisia agentteja, jatkaen että periaatteet, kuten syyttömyysolettama, oikeusturvs sekä rangaistusten ja tekojen välinen suhteellisuus  tullaan kirjaamaan lakiin.


Tiistaina antamassaan haastattelussa, Hongkongin turvallisuusministeri John Lee Ka-chiu kertoi kaupungin poliisin perustavan uuden yksikö, jonka tehtävänä on valvoa turvallisuuslain noudattamista, joka tulee olemaan valmis toimimaan "heti ensimmäisenä päivänä" lain tullessa voimaan.


Vastauksena Dengin kommentteihin, oppositioedustaja Dennis Kwok syytti keskushallintoa lain tarkoituksellisesta epämääräisyydestä.


"Oikeusjärjestelmämme periaatteiden mukaisesti, lakien tulee olla selkeitä ja ilman suuria määriä poikkeuksia," Civic Party-puoluetta edustava Kwok sanoi.


"Mielestäni tämä tekee yhä selvemmäksi sen, että laki on tarkoitettu oppositon tukahduttamiseen."


Kwok sanoi, että jo nykyisellään Hongkongin perustuslain 19. artiklan mukaan kaupungin oikeusistuimilla ei ole määräysvaltaa puolustusta tai ulkopolitiikkaa koskevissa asioissa, samalla kyseenalaistaen poikkeustapaukset joihin Deng viittasi. Hän myös sanoi, että Peking on "vihjaillut" epäiltyjen viemisestä Manner-Kiinan kansallista turvallisuutta koskevissa tapauksissa.


Civic Partyn johtaja Alvin Yeung Ngok-kiu kutsui Pekingin ja Hongkongin viranomaisia vastuuttomiksi, koska he kommentoivat uutta lakia, kuitenkin samalla kieltäytyen paljastamasta tärkeitä osia julkisesti.


Asianajajaliiton puheenjohtaja Philip Dykes sanoi Dengin kommenttien Pekingin määräysvallasta viittaavan siihen, että epäiltyjä voitaisiin tuomita Manner-Kiinassa, kuitenkin lisäten tämän olevan puhdasta spekulaatiota, kunnes Peking julkistaa virallisen lakitekstin.

Dykesin mukaan tällaiset tapaukset käsiteltäisiin Hongkongin oikeusjärjestelmän ulkopuolella.


"Viranomaiset voivat sanoa ettei tämä vaikuta Hongkongin oikeusjärjestelmään, koska on mahdollista, ettei epäiltyjä tuomita järjestelmämme puitteissa," Dykes sanoi.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hallitus tyrmää kauppakamarin huolet turvallisuuslakiesityksestä

Finland to suspend extradition treaty with Hong Kong

Finnish conscription pt.3: recruitment, an obstacle for change