"Oikeusministerin turvallisuuslaki-kommenteissa ei järkeä"

Käännös 15.6.2020 julkaistusta RTHK:n artikkelista. Linkki alla
Translation of an article by RTHK published on the 15h of June 2020. Link below.
https://news.rthk.hk/rthk/en/component/k2/1532103-20200615.htm



Asianajajaliiton jäsenet ovat kritisoineet oikeusministeri Teresa Chengin kommentteja, joiden olisi epäkäytännöllistä, että tuleva turvallisuuslaki vastaisi täysin Hongkongin tapaoikeuteen perustuvaa oikeusjärjetelmää.


Vieraillessaan RTHK:n radio-ohjelmassa, liiton varapuheenjohtaja Anita Yip sanoi Chengin kommenttien olevan päättömiä, sillä Hongkongin perustuslain 8. artiklan mukaan erityishallintoalueella noudatetaan tapaoikeutta.


Yip sanoi, että jos turvallisuuslakia ei säädetä tapaoikeuden mukaisesti, se voi aiheuttaa ongelmia tuomarien yrittäessä tulkita sen sisältöä, mikä puolestaan vaikuttaisi oikeusvaltioperiaatteen toteutumiseen Hongkongissa.


Hän jatkoi, että Chengin väitteet Hongkongin tapaoikeuden ja Manner-Kiinan säädösoikeuden samankaltaisuuksista eivät riitä hälventämään huolenaiheita, sillä Manner-Kiinassa lakeja sovelletaan eri tavalla verrattuna Hongkongiin.


Yip sanoi, että tapaoikeudesta löytyy tärkeitä ihmisoikeuksia suojaavia mekanismeja, kun taas Manner-Kiinassa esimerkiksi, asianajajilla ei ole mahdollisuutta tavata vangittuja epäiltyjä. Hän jatkoi, että useille mantereella pidätetyille ihmisoikeusjuriteille ei olla järjestetty avoimia oikeudenkäyntejä.


Aianajajaliiton hallituksen jäsen Erik Shum toisti samat huolet, sanoen, ettei kaikkia näistä ominaisuuksista olla kirjattu tarkasti.


"Rikosoikeudellisen menettelyn avoimuus, oikeusistuntojen valamiehistöt sekä enimmillään 48 tunnin pidätykset ovat lakiemme takaamia. Habeas corpus on toinen esimerkki. Kaikkien näiden tulee toteutua uudesta laista huolimatta," Shum sanoi.


"Jos kansallinen turvallisuuslaki kirjoitetaan epämääräisesti, kaikkien on pakko sopeutua uuteen järjestelmään, jolloin juristeilla ei ole mahdollisuutta puolustaa asiakkaitaan olemassaolevan tiedon perustella, eikä tuomareilla ole tietoa minkälaisia normeja ja tulkintatyökaluja heillä on käytettävissä näissä tapauksissa."


Shumin mukaan tämä voisi helposti johtaa perustuslain uudelleentulkintaan, mikä puolestaan heikentäisi merkittävästi Hongkongin oikeusvaltioperiaatetta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Hallitus tyrmää kauppakamarin huolet turvallisuuslakiesityksestä

Finland to suspend extradition treaty with Hong Kong

Finnish conscription pt.3: recruitment, an obstacle for change